Stadsgraanzuiger No. 19
Cor Emke
Uitgegeven:
Emmen, 2012
Editie:
1e dr
Serietitel:
Scheepshistorie
Serienummer:
13
Uitgeverij:
Taal:
Nederlands
(Overige) personen
Secundaire auteur:
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
Trefwoord(en):
SISO:
Scheepsmodellen (658.9)
NUR:
Moderne geschiedenis (1870-heden) (686)
Codes
ISBN:
978-90-861610-6-5
EAN:
9789086161065
ASW:
Algemeen boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
28 cm
Omvang:
128 pagina's
Met illustraties
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
Met lit. opg.
Annotatie
Beschrijving van schaalmodellen van uiteenlopende typen schepen uit verschillende tijdsperioden; geschiedenis, ontwerp en gebruiksdoel van de originele schepen komen aan bod.
Flaptekst
- Bonaire.
De Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Fijenoord (Rotterdam) bouwde in 1876/77, voor rekening van het departement van Marine, het schroefstoomschip 4e klasse Zr.Ms. Bonaire ten behoeve van de Koninklijke Nederlandsche Zeemagt (Koninklijke Marine). Anno 2011 is dezelfde Bonaire het oudste nog bestaande zeeschip, dat op een Nederlandse werf is gebouwd. De uitzonderlijk lange levensduur van het schip berust op een speling van het lot, die evenwel mogelijk is gemaakt door de degelijkheid van het ontwerp.

- Graanzuiger
Beeldbepalend voor het stadsgezicht van Rotterdam zijn de 'Hef', een oude spoorbrug, en de graanelevator. Talloze afbeeldingen zijn er van deze objecten in de loop van de tijd verschenen. Schilderijen, foto's, gravures, etsen, aquarellen, in vrijwel iedere vorm van beeldende kunst komen de 'Hef' en de graanelevator voor. De 'Hef' staat er nog, de graanelevatoren daarentegen zijn echter volledig uit het havenbeeld verdwenen. Gelukkig is er de nog enig bestaande graanelevator in Europa in het Havenmuseum in Rotterdam.

- Palingaak
Een palingaak is voor velen een onbekend scheepstype, maar het is een schip met een heel aparte geschiedenis. Het initiatief tot de bouw van een replica van dit stoere scheepstype werd genomen door de Stichting "De Palingaak", die tot doel had het bevorderen en de instandhouding van het erfgoed van de internationale palinghandel op Londen vanuit Zuidwest Friesland en in het bijzonder vanuit de dorpen Heeg, Gaastmeer en Workum, zoals die vanaf het begin van de 17de tot en met het eerste kwart van de 20ste eeuw heeft plaatsgevonden.

- Haringbuis
De buis was een populair vissersschip voor de haringvangst dat langs de hele Noordzeekust werd gebouwd en uitgereed. In de 16de eeuw is er al sprake van honderden buizen die tegelijkertijd hebben gevaren vanuit plaatsen in West-Friesland, zoals Hoorn, Medemblik en Enkhuizen, vanuit Noord-Holland zoals Uitgeest, de Rijp en Krommenie, vanuit het Zuid-Hollandse Vlaardingen, Rotterdam en Maassluis, vanuit het Zeeuwse Zierikzee en Vlissingen en zelfs vanuit het Vlaamse Brugge. In dit nummer van Scheepshistorie een model-reconstructie van dit populaire scheepstype.
Literaire adressenbank
Uitgever
Delen