Bejegening in de zorg
respectvol omgaan met cliënten
Erik Bosch
Auteur:
Uitgegeven:
Soest, 2007
Editie:
5e dr
Serietitel:
PM
Uitgeverij:
Taal:
Nederlands
Met betrekking tot de oorspronkelijke uitgave
Jaar van uitgave:
1998
Plaats van uitgave:
Baarn
Uitgever:
Nelissen
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Non-fictie
Trefwoord(en):
SISO:
Opleiding en beroep (321.4)
NUR:
Paramedisch algemeen (890)
Codes
ISBN:
978-90-244-1409-3
EAN:
9789024414093
ASW:
Wetenschappelijk boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
21 cm
Omvang:
157 pagina's
Met illustraties
Bindwijze:
Ingenaaid
Bibliografische annotatie
Verschijnt onregelmatig. - Varianttitel: PM-kernthema's. - Ook o.d.t.: PM. - Vanaf zomer 2001 uitg.: Soest : Nelissen. - Voortz. van: Proces-materiaal. - 1e dr.: Baarn : Nelissen, 1998. - (PM-reeks). - Met lit. opg.
Annotatie
Flaptekst
In dit boek wordt, met voor de verschillende sectoren van zorg herkenbare voorbeelden, ingegaan op de professionele wijze waarop hulpverleners cliënten en patiënten kunnen bejegenen. Mensen in verzorging- en verpleeghuizen, ziekenhuizen, de psychiatrie, thuiszorg, jeugdhulpverlening, mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap zijn zeer afhankelijk van de wijze waarop hulpverleners hen tegemoettreden, bejegenen.

Die bejegening vraagt om een heldere, breed gedragen, goed onderbouwde en bewuste visie. De visie komt tot uitdrukking in iemands attitude. In deze attitude speelt de kritische zelfreflectie de belangrijkste rol; zelfkennis, scherp kijken naar jezelf, gaat aan alles vooraf. Respectvolle bejegening is een kwaliteitsinstrument.

Het boek is geschikt voor medewerkers in alle zorgsectoren. Studenten mbo en hbo wordt een kader aangeboden; discussies en opdrachten maken dit praktische boek goed bespreekbaar. Voor organisaties en instellingen is dit boek bruikbaar om hun visie te toetsen: bejegening als kwaliteitsinstrument.
Literaire adressenbank
Uitgever
Delen