Tussen lelie en waterstofbom
the early years
Ramsey Nasr
Auteur:
Uitgegeven:
Amsterdam, 2009
Taal:
Nederlands
Indeling
Medium:
Boek
Fictie / Non-fictie:
Fictie
SISO:
c. 1880 - heden (875)
NUR:
Poëzie (306)
Codes
ISBN:
978-90-234-5690-2
EAN:
9789023456902
ASW:
Algemeen boek
Technische gegevens
Formaat (hoogte):
20 cm
Omvang:
303 pagina's
Met illustraties
Bindwijze:
Ingenaaid
Flaptekst
Bijna tien jaar geleden debuteerde Ramsey Nasr, die tot dan toe bekendheid genoot als jong en aanstormend acteur, in de poëzie met de dichtbundel 27 gedichten & geen lied. De bundel kreeg nominaties voor verschillende prijzen en Nasr maakte veel indruk met zijn indringende voordracht. De opvolger die drie jaar later verscheen, Onhandig bloesemend, liet een breed en gerijpt geluid horen. Ook deze bundel, bekroond met de Hugues C. Pernathprijs, werd meerdere malen herdrukt.

Als stadsdichter van Antwerpen veroverde Nasr algauw de harten van de Vlamingen. Van meet af aan was het zijn bedoeling om gedichten te schrijven voor een publiek tot ver buiten de stadsgrenzen. Dat bleek eens te meer met Onze-lieve-vrouwezeppelin (2006). Nu hij begin 2008 werd gekozen als Dichter des Vaderlands verschijnen zijn eerste drie bundels in één uitgave. Een prachtige gelegenheid om kennis te maken met de dichter van wie we de komende vier jaar veel zullen horen.

Een voorlopig verzameld werk van de nieuwe Dichter des Vaderlands.


Overgenomen uit Het Literatuurboek (Waanders, 2003)

Heel lang heeft Nederland het zonder Poet Laureate volgehouden, al was in een enkele plaats al een stadsdichter actief. Na de verkiezing van Komrij tot eerste Dichter des Vaderlands echter viel de ene na de andere stad voor een dichter: Dordrecht, Groningen, Waalwijk, Borger-Odoom, er was geen houden aan. Ook in België benoemden gemeentebesturen officiële stadsdichters. Ramsey Nasr werd in Antwerpen stadsdichter na Tom Lanoye en stoomde zichzelf daarmee klaar voor de nationale taak die hem als derde Dichter des Vaderlands op de schouders werd gelegd. Ter gelegenheid van zijn benoeming werden in 2009 zijn vroege gedichten gebundeld in Tussen lelie en waterstofbom.

Zijn veelal breed meanderende gedichten verraden de acteur die Nasr ook is - hij stond op het toneel en speelde enkele filmrollen - door hun energieke gevoel voor ritme, idioom en wisselende registers. Hij schrikt er niet voor terug om de taal van de tegenstander en die van de toekomst te spreken: 'dus poetry poet, kijk me ogen, luister me oren, want hier is ki torri hardcore & luid'. In Nasrs regels resoneren zinnen en beelden mee uit een breed internationaal cultureel reservoir, maar de dichter heeft het laatste woord: 'Ik schrijf geen poëzie met voetnoten'.

Paul van Capelleveen

Literaire adressenbank
Uitgever
Interviews
Delen