In Europa van Geert Mak wordt documentaire televisieserie

Gepubliceerd: 31-03-2005

Als winnaar van de NS Publieksprijs voor het Nederlandse Boek was In Europa van Geert Mak vorig jaar het Boek van het Jaar. Niet alleen in de waardering van de lezers maar ook in de verkoop scoorde het bijzonder hoog. Tussen de 225.000 en 250.000 exemplaren werden vorig jaar verkocht en daarmee was het op één na (De Da Vinci Code van Dan Brown) het bestverkochte boek van 2004.

Inmiddels staan de gewone editie (voor de 56ste week) en de luxe editie (voor de vijfde week) nog altijd in de Bestseller 60. Wel hebben ze deze week, na het einde van de aan de geschiedenis gewijde Boekenweek, een lichte tik gekregen en zijn ze respectievelijk van de 16de naar de 34ste en van de 26ste naar de 43ste plaats gezakt. Het is verre van denkbeeldig dat het slechts om een tijdelijke inzinking gaat. De mogelijkheid dat In Europa in ieder geval in 2007 weer hoog zal scoren, is sinds kort heel reëel geworden. Gisteren is immers bekendgemaakt dat Roel van Broekhoven voor de producenten Theorema Films en Pieter van Huystee Films het boek tot een televisieserie van twaalf afleveringen gaat bewerken.

In Europa is het relaas van de reis die Mak in 1999, aan de vooravond van de nieuwe eeuw en het nieuwe millennium, door Europa maakte. Hij volgde daarbij letterlijk de sporen van de geschiedenis door de eeuw en door het continent: beginnend bij de resten van de Parijse Wereldtentoonstelling en eindigend bij de ruïnes van Sarajevo. Hij heeft nu zijn medewerking toegezegd aan de verfilming, waarvoor een budget van minstens een paar miljoen euro nodig is. Als de producenten de financiering rond hebben, worden de opnamen in 2006 gemaakt en wordt de serie in 2007 op televisie uitgezonden. Uit het materiaal wordt ook een twee uur durende documentaire voor de bioscoop samengesteld.

In zijn boek bracht Mak een verdere verdieping aan door gesprekken met ooggetuigen, die zo verscheiden zijn als Vita Sackville-West, Wladek Matwin en Ruud Lubbers. Ook in de documentaire wordt veel plaats ingeruimd voor toevallige ontmoetingen. Daarom zal niet worden uitgegaan van een strak, allesbepalend script. Ook de prominente rol van de seizoenen in het boek komt in de film terug. Daarvoor zullen bijvoorbeeld in Berlijn opnamen in de verschillende jaargetijden worden gemaakt.