De geliefde van mijn minnaar van Maggie O’Farrell
Recensie door Jef van Gool (29 maart 2007)
‘Zo’n beetje iedereen die het boek heeft gelezen, bleef eindeloos de lof ervan zingen en kocht minstens vijf exemplaren om onder vrienden te verdelen.’ Zo begon interviewster Maya Donevska een gesprek met Maggie O’Farrell. Haar debuutroman Voorbij de liefde (2000) is een boek dat zijn succes niet dankte aan een uitgekiende promotiecampagne of uitbundige recensies maar aan mond-tot-mondreclame.

De roman begint met een proloog waarin Alice op ‘de dag dat ze zou proberen zelfmoord te plegen’ in een opwelling de trein naar Edinburgh neemt om er haar twee zussen te ontmoeten. In de stationsrestauratie ziet zij iets, ‘zo vreemd en onverwacht en misselijkmakend’, dat ze meteen terugspoort naar Londen. Dezelfde avond wordt ze aangereden bij het oversteken van een straat. Wat haar zo van streek maakte, wordt gaandeweg onthuld.

Na het ongeluk ligt ze in coma. In flarden onthullen de stemmen rond haar bed het verleden. Vaag dringen die tot Alice door zodat ze het zelf opnieuw beleeft. Er is vooral het niet verwerkte verdriet om de dood van haar geliefde, met wie ze intens gelukkig was, al zorgde het feit dat hij joods was voor complicaties, onder meer door de opstelling van haar moeder. Met haar heeft zij nooit zo'n band gehad als met haar oma, waarbij het verschil tussen stad en platteland (haar moeder is Engelse, haar oma Schotse) een wezenlijke rol speelt. Op de fatale dag is Alice bovendien achter een geheim van haar moeder gekomen.

Onlangs verscheen, eveneens bij Prometheus, de tweede roman van O'Farrell. In De geliefde van mijn minnaar ontmoet Lily de architect Marcus. Kort daarna neemt ze haar intrek in het appartement, dat hij deelt met zijn vriend Aidan. Ze voelt er nog een andere aanwezigheid, die alles lijkt te doordringen, en ontdekt dat Sinead, de vroegere vriendin van Marcus, in allerijl vertrokken is. Naar het waarom heeft ze het raden. Marcus praat er niet over en ook Aidan weigert er iets over te zeggen. De schim van Sinead wordt zo’n obsessie voor Lily dat zij uiteindelijk besluit zelf achter haar aan te gaan. Ook in deze roman toont O’Farrell zich een trefzeker chroniqueur van menselijke gevoelens.

Maggie O’Farrell (1972) is de tweede van de drie dochters van een Engelse moeder en een Ierse vader. Na haar studie Engels in Cambridge woonde ze een jaar lang in Hongkong. Teruggekeerd in Engeland, was ze journalist tot ze na het succes van Voorbij de liefde fulltime schrijfster werd.