De Jane Austen-leesclub van Karen Joy Fowler
Recensie door Jef van Gool (29 maart 2007)
‘Met mannen erbij verandert de hele dynamiek. Ze hangen meer de expert uit dan ze communiceren. Ze praten meer dan ze delen. In leesclubs zitten trouwens toch nooit mannen. Die zien lezen als een individueel genoegen. Als ze al lezen.’ In De Jane Austen-leesclub van Karen Joy Fowler begint Jocelyn een leesclub die zich uitsluitend met de romans van Jane Austen zal bezighouden. Dat zij daarvoor naast vier vrouwen ook een man uitnodigt, de jonge veertiger Grigg, valt bij de anderen niet in goede aarde. Komt hij op de eerste bijeenkomst, waarin Emma wordt besproken, ook nog aanzetten met een editie van de verzamelde romans die duidelijk net is aangeschaft.

Het is geen toeval dat de club zich eerst op Emma stort. Jocelyn, zelf een onverbeterlijke koppelaarster, ziet in Austen vooral een schrijfster van liefdesromans, waaruit heel wat op te steken is over hofmakerij. Bovendien wil ze haar vriendin Sylvia niet meteen confronteren met die verrukkelijke Mr. Darcy uit Pride and Prejudice. Dat zou al te pijnlijk zijn nu haar man na meer dan dertig jaar huwelijk een scheiding heeft aangevraagd.

‘Als je in een benarde situatie zit, gaat er niets boven Jane Austen.’ Die woorden van Rudyard Kipling gelden ook voor de zes leden van de leesclub. Hun visie op de boeken wordt in hoge mate gekleurd door hun levensverhalen. Fowler heeft die met elkaar verweven, waarbij telkens een van de romans en een van de leden centraal staan. De zes sessies die ze in de loop van evenzoveel maanden houden, brengen een kentering in hun levens. ‘Het gaat erom dat je leert lief te hebben,’ is de quote uit Austen die hen het meest dierbaar wordt. Een mooi boek over wat lezen kan betekenen, een must als lezen zoveel meer voor je is dan een aardig tijdverdrijf, al dan niet individueel.