AKO Literatuurprijs nog minstens drie jaar

Gepubliceerd: 09-07-2014

De crisis dwingt Jacques de Leeuw (foto), oprichter van het uitgeversconcern Audax, de kam te halen door sponsoractiviteiten van de Stichting Jacques de Leeuw, zo bericht Annette Embrechts vandaag in de Volkskrant. Tot die sponsoractiviteiten horen restauraties in de erfgoedsector en prijzen als de Jacques de Leeuw Prijs voor het beste afstudeertalent aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. ‘Afspraken gelden vanaf nu slechts voor een jaar. We gaan geen langere verplichtingen meer aan,’ aldus De Leeuw. 'Steun aan monumenten stellen we uit. Die gebouwen zijn toch al geschiedenis, die moeten maar wachten.'

AKO
Of de AKO Literatuurprijs, gedoteerd met 50 duizend euro voor de winnaar, ook in gevaar komt, wilde De Leeuw aan de Volkskrant bevestigen noch ontkennen. Audax is eigenaar van de winkelketen AKO. Dit jaar gaat de uitreiking in ieder geval door. Sinds kort valt de prijs niet meer onder zijn stichting, maar onder een die wordt bestuurd door Eric Willems, CEO van Audax. Die was niet bereikbaar voor commentaar.

Drie jaar
Jeroen Kans, de vaste secretaris van de jury van de prijs, bevestigt in Boekblad aan Maarten Dessing dat er voor het fourneren van het prijzengeld een andere oplossing is gevonden. De sponsoring door AKO is op dit moment volgens Kans niet in gevaar: 'Het kan natuurlijk elk moment worden opgezegd, maar dan is er nog een opzegtermijn van drie jaar.'

Tekst: Jef van Gool / Literatuurplein